rtl-logo 31
×
Tina tjekker Vores baggage på toldkontoret.

Det overnaturlige møder det virkelighedsnære i ny, skæv svensk film

Skrevet d. 25 september 2018 af Sebastian Sharif

© Camera Film

Den svensk-iranske instruktør Ali Abbasi, der har gået på den danske filmskole, er aktuel med filmen ’Grænse’. Filmen er en både fantasifuld og realistisk fortælling, der er noget nær umulig at putte i én genrekasse. Premieren er torsdag d. 27. september, men ’Grænse’ har allerede vundet en prestigefyldt pris i Cannes.

Tina er toldbetjent og dedikeret til sit job. Og så er hendes ansigt svært deformt.

Hendes anderledes udseende er en kilde til ensomhed og fremmedgørelse. Til gengæld har hun en helt særlig egenskab: Hun kan lugte folks følelser, og det gør hende til ekspert i at opsnappe smuglere.

”Det er den bedste film, jeg har set i år. Den kan noget, den vil noget, den gør noget, som utrolig få andre film kan eller gør." - Casper Christensen, filmanmelder på Go' Morgen Danmark.

Hendes unikke evner får hendes chef til at sætte hende på en vanskelig sag om en pædofili-ring. Samtidig møder hun på toldkontoret en mystisk mand ved navn Vore, der lider af den samme deformitet som hun selv. 

Svært-deforme kan også finde kærligheden... Foto © Camera Film

Romancen blomstrer mellem de to, men Vore skjuler noget for Tina, og i sin forblindelse kan Tina ikke stole på sin sjette sans.

Umulig at sætte i bås

På papiret kan plottet i Ali Abbasis ’Grænse’, der bygger på en novelle af John Ajvide Lindqvist (’Lad den rette komme ind’), virke en kende bizart og mystisk. Filmen er da også noget nært umulig at sætte bås, mener filmekspert fra Go’ Morgen Danmark på TV2, Casper Christensen.

”Den er enormt svær at kategorisere i en genre, fordi den er så mange forskellige ting. Folk vil få helt utrolig forskellige opfattelser af den. Nogle vil synes, den er klam, nogle vil synes, den er sjov, nogle vil synes den er spændende, nogle vil synes, at den er tankevækkende. Og rigtig mange vil synes det hele på samme tid,” siger han.

Foto © Camera Film

Selvom filmen er svær at kategorisere, kan den dog beskrives som en skæv og finurlig sammenblanding af det overnaturlige og fantasifulde og det realistiske og virkelighedsnære. Og det er lige netop i grænselandet mellem modsætninger, at filmen bliver ekstraordinær, mener Casper Christensen.

”Titlen er et fingerpeg for, hvordan man går på opdagelse i filmen. Der er enormt mange grænser i den. Også ens egne grænser kommer i spil, når man sidder og ser den,” siger han.

”Det er den bedste film, jeg har set i år”

Der er i hvert fald god grund til at lægge al skepsis på hylden og tage ind og se det oplagte bud på en fremtidig kultklassiker med et åbent sind. De første tilbagemeldinger om filmen taler deres eget klare sprog, og det er udelukkende positive gloser!

Ved årets Cannes Filmfestival vandt filmen den prestigefyldte sideløbende pris Un Certain Regard, der gives til unge talenter og nyskabende film, og tilbage i august blev den indstillet som Sveriges bud på en Oscar-kandidat.

De første anmeldelser af filmen er ligeledes rosende over hele feltet, og Casper Christensen selv er også helt oppe at ringe.

”Det er den bedste film, jeg har set i år. Den kan noget, den vil noget, den gør noget, som utrolig få andre film kan eller gør. [Skuespillerne] spiller så godt. Den er fantastisk skrevet. Det er en politisk film, men samtidig er den også enormt rørende og personlig. Man fægter med ordene, når man prøver at forklare den.”

Den danske faktor

Filmen har også en klar dansk faktor. Abbasi er nemlig uddannet fra den danske filmskole, og så har han base og arbejder i København, hvor han har boet siden han var 20.

’Grænse’ er tilmed en delvist dansk produktion. Filmen er medfinansieret af Det Danske Filminstitut, og det danske produktionsselskab Meta Film har haft en stor finger med i produktionen, ligesom filmen er blevet til i samarbejde med en lang række danske filmfolk. 

Instruktør Ali Abbasi. Foto © Camera Film

Der er derfor ekstra god grund til at heppe, hvis filmen går videre til det endelig Oscar-felt i kategorien ’Best foreign language film’, hvilket den allerede nu ser ud til at have gode chancer for.

Se den i biografen

Filmen har premiere d. 27. september og kan ses i biografer landet over.

Tilbage er der blot at følge Casper Christensens opfordring:

”Gå ind og se den, det fortjener den virkelig. Jeg tror ikke på, der er nogen, der vil fortryde det.”