rtl-logo 31
×
TEATER, AUGUST STRINDBERG, HENRIK IBSEN, NORGE, SVERIGE

Strindberg og Ibsen genfødt i IKEA

Skrevet d. 3 juni 2021 af Morten Rohde

© FOTO: RUMLE SKAFTE/ARHUS TEATER

I Aarhus indhenter de både IKEA-turen, teaterbesøget og rejsen til Danmarks nabolande i et og samme arrangement. Aarhus Teater har nemlig den utraditionelle forestilling ’Kærlighed efter lukketid’ på plakaten. Et teaterstykke, der beviser gamle nordiske dramatikeres aktualitet om end på en noget utraditionel scene.

I Aarhus Teaters aktuelle forestilling ’Kærlighed efter lukketid’ står den på opførelsen af ikke bare et manuskript, men et helt repertoire af scener fra nogle af Sverige og Norges største manuskriptforfattere.

Billetterne til den nu udsolgte forestillingsrække køber dog ikke teatergæsterne adgang til Hack Kampmann gamle skønvirkebygning i Teatergaden, men i stedet til en rundvisning i IKEAs varehusbygning i Aarhus N, efter de sidste kunder er gået hjem.

Gimmicks trækker altid opmærksomhed, men den moderne genfortolkning af scenerummet fortæller også noget om, hvor aktuelle de gamle dramatikere stadig er.

Teater IKEA, boligudstillingsscenen

Som billetindehaver til forestillingen ’Kærlighed efter lukketid’ er man indbudt til ankomst ved IKEA Aarhus kl. 20.30, og man bliver her ledt til varehusets restaurantområde, der udgør foyeren i den noget utraditionelle teaterbygning.

Kl. 21.00 starter forestillingerne ved, at en jakkesætsklædt dreng leder publikum rundt i boligudstillingen, hvor der på afmærkede områder udspiller sig scener skrevet af bl.a. August Strindberg, Henrik Ibsen og Ingmar Bergman.

Skuespillerne Mette Døssing, Anne Plauborg, Christian Hetland, Simon Kongsted og Otto Wind er rolleindehaverne i samtlige stykker, der tæller bl.a. ’Et dukkehjem’, ’Leg med ild’ og ’Scener fra et ægteskab'.

FOTO: RUMLE SKAFTE/ARHUS TEATER

IKEAs køkkener, stuer og soveværelser danner rammen om de klassiske teaterstykkers velkendte scener og placerer således kærlighedsdramaerne i nutidige omgivelser, der er som taget ud af mange skandinavers egne hjem.

”I nem og praktisk ånd har vi monteret og samlet vores hjem på tværs af alder, sociale, økonomiske og etniske skel, for IKEA er demokratisk design til enhver livssituation”, skriver Aarhus Teater i pressemeddelelsen for forestillingen og beskriver dermed, hvad man kan få ud af at sætte gamle teaterstykker ind i et topmoderne miljø.

For vist har omgivelserne ændret sig siden Strindbergs tid, men appellen i de klassiske dramaer er den samme. Midt i IKEA forstår man de almenmenneskelige kampe, som udfoldes på mest dramatiske vis i de historiske akter.

Fra klunketid til saml-selv-møbler

Fælles for stykkerne er, at de, da de havde urpremiere, alle formåede at starte debatter om parfoldet, ægteskabet og kærligheden – på godt og ondt.

De satte spørgsmålstegn ved forhold mellem mennesker, og hvor destruktive de kan være i privaten, mens de også viste, hvor både sørgelige og komiske de kan være at observere som tilskuer. Der er en genkendelighed i parforholdsproblemerne, og den er den samme i dag, som den var i stykkernes samtid.

I Strindbergs komedie ’Leg med ild’ fra 1882 er det Kerstin og Knuts parforhold, der er på spil i en akavet situation i sommerhus med Knuts forældre, kusine Adele og vennen Axel, der nærer større følelser for Kerstin, end Knut har formået at vise gennem mange år.

”Kærlighed er ikke rolig”, udbryder Kerstin i det oprindelige stykke sat til at foregå i et sommerhus i den svenske skærgård, men som i Aarhus Teaters version altså finder sted mellem IKEA's møbelklassikere i Aarhus Nord.

Ligeledes er det med Ibsens ’Et dukkehjem’ fra 1879, der udspiller sig i Familien Helmers bolig, som nu er blevet et IKEA-hjem. Hos Ibsen spiser Nora makroner, men i Aarhus Teaters version er det naturligvis kanelbullar, hun gumler på, inden vi første gang lærer om pengekvalerne, som ender med at komme imellem Nora og hendes mand Thorvald.

FOTO: RUMLE SKAFTE/ARHUS TEATER

Ingmar Bergmans Marianne og Johann bor således også chikt i en klassisk IKEA-konstellation med Strandmon-stol og Lassbyn-spejl i de moderne og anderledes sceneudpluk fra det oprindelige tv-serie-format ’Scener fra et ægteskab’ fra 1973.

Nye instrumenter kan altså også spille gamle melodier.

Derfor er det stadig aktuelt

Ibsens ’Et dukkehjem’ skabte både røre og debat efter den oprindelige premiere i 1879, og som litteraturhistorisk kunstværk ses stykket som en del af de vinde, der blæste med kvindesagskampen, der var definerende for tiden omkring Det Moderne Gennembrud.

Med Bergmans værk skete der også ting og sager i tiden efter premieren i 1973. Efter ’Scener fra et ægteskab’ havde løbet over skærmen, oplevede man herhjemme en stigning af skilsmisser, og flere steder i Norden var der snak om, at familierådgivningen kunne mærke efterdøningerne af tv-serien - flere henvendte sig pludselig med ægteskabs- og familieproblemer end tidligere. Om end den præcise årsagssammenhæng næppe kan bevises, har flere kædet udviklingen sammen med Bergmans tv-serie.

Historisk har stykkerne, man kan opleve i ’Kærlighed efter lukketid’, altså skabt uroligheder i smult vande og det på tværs af Skandinavien.

Selv om meget har ændret sig siden da, er de problemer, som karaktererne gennemlever, stadig de samme i dag.

Især en ting kan de gamle forfattere derfor stadig belyse som ingen andre: Kærlighed er ikke rolig - heller ikke i nutidens, demokratiske IKEA-hjem.

FOTO: RUMLE SKAFTE/ARHUS TEATER

Flere premierer på nabolandsdrama

Skal vi forstå samtiden, kan vi derfor se tilbage på fortiden.

Få er bedre fortællere end de nordiske dramatikere, som du heldigvis kan opleve flere steder i landet den kommende tid.

I juli har Bellevue Teatret premiere på August Strindbergs 'Frk. Julie', der ligeledes kan opleves på Odense Teater i 2022.

Til september har Nørrebro Teater premiere på Henrik Ibsens 'En folkefjende', og i den mere juvinile ende tager Folketeatret på turne med Pippi Langstrømpe til oktober.
 
 
NabolandsKanalerne er din guide til de største kulturelle oplevelser og produkter, vores nabolande tilbyder. Se tv-guiden for aftenens bedste programmer med danske undertekster på ARD, NRK, SVT og ZDF, og følg med her på siden for at få nyheder om store kulturoplevelser, film og litteratur.