rtl-logo 31
×
Skolebænk

Lærer-laboratoriet (1:10)

Lärlabbet |

  • Danske undertekster
© FOTO: Jerry Wang

Premiere

Programbeskrivelse

Lærdommens laboratorium tager i denne omgang udgangspunkt i de allermindste poder i folkeskolen – nemlig dem i førskolen eller ’nulte klasse’ som nogle danske skoler kalder det.

Børn eller skole i første række?

Skal der foregå en målstyret undervisning i førskolen, eller skal børnene have lov at lære skolesystemet og deres egen plads at kende, før der proppes viden ind i deres hoveder?

Nu er ordet ’undervisning’ i hvert fald indskrevet i læreplanerne for folkeskolerne i Sverige. Men hvad har det egentlig af betydninger for børnene?

Digitalisering, støtte og stress børnehaveklsassen

I de første afsnit dykker SVT ned i børnenes digitale kompetencer.

De undersøger, hvordan man arbejder med at udvikle digitale færdigheder i førskolen – og hvilke digitale værktøjer der er brug for for at opfylde læreplanernes krav til brug af disse.

I de efterfølgende afsnit kan vi glæde os til at blive klogere på speciel og individuel støtte, når førskolen fx modtager flersprogede børn.

Og så skal vi omkring planlægning og stressforebyggende arbejde med børn og voksne i førskolen.